La Universitat, com a institució, és única per tal com vincula i vehicula els tres costats de l’anomenat «triangle del coneixement». En fer-ho contribueix a desenvolupar el talent humà, que és –sens dubte– el factor clau de l’èxit de qualsevol empresa. Una universitat és, doncs, un veritable ecosistema de producció i transmissió de coneixement
I és precisament en un dels aspectes de la vessant de transmissió del coneixement, la docència, que s’insereix aquesta publicació transmèdia, editada amb motiu de les III Jornades d’Experiències Docents a la Universitat de les Illes Balears.
Hom podria pensar (erròniament) que es tracta d’una publicació més en què els professors expliquen les seves experiències com a docents. L’obra és, però, molt més que això: a l’innovador format transmèdia (que incorpora de manera complementària –però no repetitiva– els formats text, pòdcast i fotografia, i que deixarem que el lector descobreixi per al seu gaudi) s’afegeix el relat de les experiències, els reptes i les solucions (imaginatives) motivades per la situació derivada de la pandèmia de la COVID-19.
La UIB és una universitat presencial. Els professors sabem per experiència que de vegades es crea autèntica «màgia» a l’aula: aquell estat de comunicació fluida entre alumnes i professor, aquella incentivació del dubte, de voler saber-ne més, de la cerca del perquè de les coses, aquells moments en què qualque cosa fa clic en el cervell d’un estudiant i aquest comprèn un concepte nou o albira una possibilitat no contemplada fins aleshores. Això és el que fa un bon docent: seduir pel coneixement i amb el coneixement, i transmetre’l, és clar…
Tot i que la manera de fer classes ha evolucionat força al llarg dels anys, gràcies –en gran manera– a la tecnologia, però també a la recerca en matèria d’educació, la docència presencial segueix consistint en la interacció, cara a cara, del professor amb els seus estudiants.
Però què passa si, d’un dia a l’altre, et tanquen aules i laboratoris, si no pots reunir-te amb els alumnes?
Perquè no es tracta de fer de manera telemàtica allò que fèiem presencialment: es tracta de fer coses que abans no podíem fer i que, ara, la tecnologia ens permet dur a terme. Es tracta de transformar un problema en una oportunitat de millora i d’innovació.
L’obra que tenim a les mans presenta 19 respostes diferents a aquest repte, 19 solucions –motivades i explicades pels seus autors, professors de la UIB– que poden, sens dubte, exportar-se més enllà del nostre àmbit territorial i alhora interpel·lar els lectors que es dediquen a la docència com a part del seu compromís professional.
Jaume Carot
Rector de la UIB